Rebecca Selberg möter USA:s ambassadör, Erik D. Ramanathan

Rebecca Selberg och Erik D. Ramanathan på en scen. Foto.

Docent och prefekt Rebecca Selberg var moderator för Studentaftons ambassadörsafton med USA:s ambassadör Erik D. Ramanathan om HBTQ-frågor i USA och USA:s roll i en alltmer orolig värld.

Genusvetenskapliga institutionens prefekt Rebecca Selberg intervjuade nyligen USA:s ambassadör Erik D. Ramanathan när han besökte Lunds universitet. Under samtalet, som skedde i Studentaftons regi, diskuterades å ena sidan HBTQ-frågor i USA, å andra sidan USA:s roll i en konfliktfylld värld. Rebecca Selberg frågade bland annat ambassadören vilken den viktigaste framgången varit för USA:s HBTQ-rörelse, och ambassadören svarade att det sannolikt var den könsneutrala äktenskapslagstiftningen. Den har inneburit att människor kan leva tryggare liv.