Ny antologi om antirasism

Grupp människor i en antirasistisk demonstration.
Unsplash: Clay Banks

Forskare Hansalbin Sältenberg och Diana och Mulinari är medredaktörer till ny antologi om antirasism. Flera av institutionens forskare medverkar i ett antal kapitel i boken.

I antologin "Antirasismer och antirasistier: Realistiska utopier, spänningar och vardagserfarenheter" utforskar 24 forskare hur motståndet mot olika former av rasism bedrivs och förkroppsligas bland grupper av människor som drömmer bortom rasismer. Antologin illustrerar antirasismens bredd, men analyserar också dess problem och svagheter.

Två av institutionens forskare, Hansalbin Sältenberg och Diana och Mulinari är medredaktörer tillsammans med Karin Krifors och Anders Nergaard, både verksamma vid REMESO, Linköpings universitet.

Inspirerade av bland annat anti-, post- och dekoloniala traditioner tillsammans med sociala rörelseperspektiv utmanar antologin ett statiskt och essentialiserande förhållningssätt som återfinns i forskning och politik och som har en tendens att betona ojämlikhetens stabilitet och oföränderlighet, även när det gäller rasism.

Som helhet, utöver analyser och beskrivningar av historisk och samtida aktivism, visar de olika författarna också på antirasismernas möjligheter och kan därmed ingjuta ett visst hopp för de som vill ha ett samhälle utan rasism.

Bland kapitelförfattarna finns även Mia Liinasson, Marta Kolankiewicz och Maja Sager, forskare verksamma vid institutionen.

Antologin är Open Access och finns att ladda ned på bokförlaget Kriteriums hemsida