Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alumn: Linda Olofsson

Utvecklingsledare

Vad har du gjort sedan du tog examen?

Efter att jag tog min masterexamen i juni 2023 fortsatte jag att plugga några extrakurser på distans, bland annat inom social hållbarhet och jämställdhetsinsatser i organisationer. Samtidigt började jag söka jobb. I början av 2024 var jag klar med kurserna och gick över till att söka jobb på heltid. I april fick jag min nuvarande tjänst, och här är jag nu!

Vad arbetar du med nu?

Jag jobbar som utvecklingsledare på en kommun i Småland, närmare bestämt på avdelningen för fritid och folkhälsas enhet öppen fritid. Mitt fokus är enhetens utvecklingsarbete, vilket innebär att jag både arbetar strategiskt och utredande för att utveckla verksamheterna för unga mellan 13–25 år i kommunen.

Varför valde du att läsa genusvetenskap?

Enda sedan jag var 11 år gammal och min lärare i skolan bad alla killarna i klassen att hjälpa till med att flytta ”tunga” bord och jag argt och bestämt talade om att jag som tjej är fullt kapabel att bära borden – och flyttade alla borden själv – har jag nog undermedvetet vetat att jämställdhet är något jag vill jobba med. 

När jag hittade utbildningen var jag nyfiken på att lära mig mer om normer och jämställdhet och efter kandidaten i genus ville jag fortsätta att fördjupa mig och pluggade vidare i mastersprogrammet. 

Hur ser en dag på jobbet ut?

Enda sedan jag var 11 år gammal och min lärare i skolan bad alla killarna i klassen att hjälpa till med att flytta ”tunga” bord och jag argt och bestämt talade om att jag som tjej är fullt kapabel att bära borden – och flyttade alla borden själv – har jag nog undermedvetet vetat att jämställdhet är något jag vill jobba med. 

När jag hittade utbildningen var jag nyfiken på att lära mig mer om normer och jämställdhet och efter kandidaten i genus ville jag fortsätta att fördjupa mig och pluggade vidare i mastersprogrammet. 

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt nuvarande arbete?

Utbildningen har verkligen varit till stor hjälp, särskilt i frågor om inkludering. Eftersom våra verksamheter riktar sig till unga i kommunen är det viktigt att alla har samma möjlighet att delta – oavsett bakgrund. Därför blir frågor om maktstrukturer en naturlig del av mitt arbete, i vissa är det mer uppenbart såsom i arbete med öka verksamheters kompetens kring hbtqi+ eller våldsprevention. 

Sen drar jag stor nytta av all den teoretiska kunskapen jag matats med i utbildningen och att jag kan det så noggrant för det gör det lättare för mig att översätta den till olika kontexter och medarbetare – så det blir praktiskt och greppbart för flera. 

Dessutom har jag nytta av all textproduktion, alla grupparbeten och presentationer jag gjorde under utbildningen och jag tror att det bidraget till att det idag är det en självklarhet för mig att leda möten och presentera material.

Vad anser du att en genusvetare kan bidra med på arbetsmarknaden?

Jag tror att vi genusvetare har en unik förmåga att se utveckling ur ett brett och inkluderande perspektiv. Vår styrka är inte att vara experter på en specifik verksamhet, utan att kunna anpassa våra kunskaper efter sammanhanget. I mitt fall innebär det att jag tillsammans med mina ungdomsarbetarkollegor hittar sätt att göra verksamheterna tillgängliga för alla unga – oavsett förutsättningar. Vi skapar inkluderande miljöer där ingen lämnas utanför.
 

Linda Olofsson

Namn: Linda Olofsson

Utbildning:
Kandidat- och masterexamen i genusvetenskap (Master: genus, migration och social rättvisa)

Arbetsplats:
Gislaveds kommun.

Arbetstitel:
Utvecklingsledare.