Artikel: "Är det verkligen kvinnor som hotar forskningens frihet?"

Feministisktperspektiv
Källa: Feministisktperspektiv.se

Artikel skriven av Irina Schmitt, lektor i genusvetenskap, Ylva Habel, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, Södertörns högskola och Adrian Groglopo, lektor i socialt arbete, Göteborgs universitet.

Artikeln är en kommentar till debattartikeln "Kvinnor hotar det fria ordet vid högskolorna", publicerad av Expressen den 8 januari, skriven av Ann Heberlein, Guy Madison, Erik J Olsson och Magnus Zetterholm samt avsnittet "Kvinnorna och yttrandefriheten" i radioprogrammet Filosofiska rummet, där Erik J Olsson medverkade.

”Förändringar i samhällen lämnar alltid avtryck i olika utbildningssammanhang, så även inom universitetsvärlden. Därför inger det hopp att så många studenter, lärare och forskare anser att akademin är värd att kämpa för”, skriver Irina Schmitt, Ylva Habel och Adrián Groglopo apropå att samtida debattörer ifrågasätter kvinnors lämplighet i akademin."

Hela artikeln finns att läsa på feministisktperspektiv.se