Ny doktorand /New Doctoral student

Amaranta

Vi välkomnar vår nya doktorand Amaranta Thompson /We welcome our new PhD student Amaranta Thompson

Genusvetenskapliga institutionen hälsar vår nya doktorand, Amaranta Thompson, varmt välkommen. Amaranta har en kandidatexamen i latinamerikastudier och matematik från Queen Mary University i London från 2010 och en masterexamen i utvecklingsstudier från School of Oriental and African Studies, University of London från 2012, samt en masterexamen i genusvetenskap (med inriktning på utvecklingsstudier) från Graduate School på Lunds universitet, 2017. Amarantas kandidatuppsats fokuserade på genusbaserat våld och trauma i latinamerikansk film. Hennes uppsats inom utvecklingsstudier analyserade kvinnliga presidenter i Latinamerika och implementeringen av jämställdhetspolitik under deras mandatperioder. Hennes senaste masteruppsats diskuterade sex som arbete i en argentinsk kontext genom ett feministiskt nationalekonomiskt ramverk och koncept så som kommersialisering och arbete. Hon har tidigare arbetat som gymnasielärare och lärare/mentor på universitet i Argentina och Sverige. Amaranta har även arbetat inom feministiska ideella och aktivistiska organisationer i Storbritannien och Argentina.

The Department for Gender Studies gives a warm welcome to our new PhD student, Amaranta Thompson. Amaranta completed a bachelor’s degree in Hispanic Studies and Mathematics at Queen Mary University of London in 2010, a masters in Development Studies from School of Oriental and African Studies, University of London in 2012 and, a masters in Social Studies of Gender (major in Development Studies) at the Graduate school, Lund University in 2017. Amaranta’s bachelor thesis focused on gender violence and trauma in Latin American film. She then completed a thesis in Development studies analysing female presidents in Latin American and the implementation of gender policies during their terms. Her latest masters project discussed sex as work in the Argentinian context using a feminist political economy lens and concepts of commodification and work/labour. As well as having worked as a teacher in secondary school and a teacher/mentor in Universities in Argentina and Sweden, Amaranta has worked with feminist NGO’s and activist organisations in the UK and Argentina.