Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rebecca Selberg

Rebecca Selberg

Docent | Universitetslektor

Rebecca Selberg

Trigger warnings – om undervisning och politisk gränshållning i 2020-talets sociala landskap

Författare

  • Rebecca Selberg

Summary, in Swedish

Debatten om ”trigger warnings” och ”trygga rum” berör alla universitetslärare, även dem som aldrig ställts inför dylika krav från studenter. Med utgångspunkt i den uppmärksammade konflikten på sexologutbildningen vid Malmö universitet våren 2021 diskuterar essän vad så kallade trigger warnings och trygga rum är, och hur lärare i högre utbildning kan förhålla sig till studenters föreställningar kring krav på klassrummets politiska relationer. Syftet är att presentera begrepp och tolkningar av ett omdiskuterat fenomen som universitetslärare kan komma att möta i sin undervisningsgärning; på så sätt bidrar artikeln till en fördjupad förståelse av universitetslärarrollen i 2020-talets politiska och sociala landskap.

Avdelning/ar

  • Genusvetenskapliga institutionen

Publiceringsår

2021-11

Språk

Svenska

Sidor

87-87

Publikation/Tidskrift/Serie

Högre utbildning

Volym

11

Issue

2

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Swednet

Ämne

  • Political Science
  • Gender Studies

Nyckelord

  • Trigger warning
  • Trygga rum
  • Politisk gränshållning
  • Politik
  • Genus
  • Antirasism
  • Högskolepedagogik
  • Högre utbildning

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 2000-7558