Cristian Norocel

• Ov Cristian Norocel
  • Maria Billinger
  • Jeff Jonsson

Skriften beskriver hur våldsbejakande högerextremism ser ut i det samtida Sverige. Författaren gör en historisk tillbakablick, belyser internationella kopplingar, symboler och idéer. Inom nationalistiska ideologier har det länge funnits idealbilder om hur män och kvinnor ska vara. Kärnfamiljens betydelse betonas och att uppfostra nationens barn har betraktats som viktigt för att nationen ska överleva. Översikten beskriver också hur högerextrema krafter utnyttjat internet och analyserar, ur ett genusperspektiv, varför unga, och då speciellt unga män, attraheras av högerextremism.

2016-09-30

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor

• Gender Studies
  • Political Science (excluding Public Administration Studies and Globalization Studies)