Hansalbin Sältenberg

Anti-Jewish Racism : Exploring the Swedish Racial Regime

Antijudisk rasism : Ett utforskande av den svenska rasregimen

• Hansalbin Sältenberg

Avhandlingen utforskar antijudisk rasism som ett strukturellt fenomen som är inneboende i det svenska samhället. Medan forskningen ofta har skiljt studiet av antijudisk rasism/antisemitism från andra rasismer, placeras den här avhandlingen inom fältet kritiska rasstudier för att utforska den antijudiska rasismen som en del av större samhälleliga och rasmässiga strukturer.
Teoretiskt ramas studien in av en feministisk och antirasistisk blick som placerar Sverige och konstruktioner av ”svenskhet” i analysens kärna, vilket möjliggör ett perspektiv på antijudisk rasism som ett relationellt och dynamiskt socialt fenomen. Metodologiskt har studien inspirerats av en kvalitativ forskningstradition och är beläget i korsningen mellan djupintervjuer med självidentifierade judar om erfarenheter av antijudisk rasism och judisk identitet, diskursanalys av mediedebatter, filmanalys och deltagande observation.
Avhandlingen utforskar kopplingarna mellan antijudisk rasism och föreställningar om ”svensk exceptionalism”, ”svensk jämställdhet”, kategorierna protestantism och sekularism och rasism mot andra ”Andra” inom ramen för vad som benämns som den svenska rasregimen. Genom att inkorporera en analys av den antijudiska rasismen som ett socialt fenomen utvidgar avhandlingen fältet kritiska rasstudier i Sverige, samtidigt som avhandlingen också utvecklar en kritisk analys av den svenska rasregimen genom ett specifikt fokus på den antijudiska rasismen.
Studien belyser hur migration från det Globala Syd i hegemoniska diskurser ofta porträtteras som ett rasistiskt hot mot judar, vilket skymmer den svenska antijudiska rasismen. Samtidigt har de demografiska förändringar som ägt rum i Sverige som ett resultat av denna migration gjort judar ”vitare” i relativa termer och pressen att anpassa sig till protestantisk-sekulära normer har minskat, vilket öppnar upp för krav på erkännande och judisk synlighet. Emellertid innebär de protestantisk-sekulära normer som reglerar det svenska samhället att kategorin judar tilldelas en position av villkorad ”svenskhet” och att synlig judiskhet leder till fall av svenskt vitt obehag. Sålunda förkroppsligar kategorin judar en ambivalent position i den svenska rasregimen och underkastas både rasifieringsprocesser men också relativt rasmässigt privilegium. Dessutom äger denna ambivalens rum i ett sammanhang av en dynamik av ”omhändertagande” av den judiske ”Andre”, format av ett uppfattat hot från den muslimske ”Andre”, vilket delvis reducerar kategorin judar till en position som offer och producerar en bild av Sverige som en progressiv och ”tolerant” nation. Därigenom erkänns inte det pågående utestängandet av de som kategoriseras som ”annorlunda” från den svenska protestantiska sekularismen.
Avhandlingen menar avslutningsvis att ifrågasättandet av krav på svensk ”likhet” och nedmonterandet av hegemoniska och rasistiska föreställningar av ”svenskhet” öppnar upp för större möjlighet till liv bortom rasismen.

Avdelning/ar

Försvarsplats

Kulturen, Tegnérsplatsen 6, Lund

Opponent