Elin Lundell. Foto.

Elin Lundell

Doktorand

Elin Lundell. Foto.

Pedagogik för frihet och förändring : Didaktisk innovation och förnyelse av folkhögskolans undervisning: Samlade examensarbeten från folkhögskollärarprogrammet på Linköpings universitet vårterminen 2021

Pedagody for freedom and change : Didactic innovation and renewal of folk high school teaching: Collected degree projects from the folk high school teacher programme at Linköping University, spring semester 2021

Redaktör

• Elin Lundell
  • Karin Nilsson

Den här antologin innehåller tolv examensarbeten skrivna av tretton folkhögskollärare examinerade från Linköpings universitet våren 2021. På Linköpings universitet erbjuds en lärarutbildning specifikt för folkhögskolan. Studenterna kombinerar teoretiska studier med praktik ute i verkligheten, och deras examensarbete syftar till att skapa eller analysera didaktiska innovationer för folkhögskolorna. Texterna behandlar ämnesundervisning, kurser och kursöverskridande arbete på folkhögskola. Författarna beskriver både befintliga didaktiska innovationer och egna idéer om hur man kan förnya folkhögskolans undervisning.

Skriften ges ut av Föreningen för Folkbildningsforskning för att bidra till mer fortbildning och utveckling av folkbildningen och för att i ett vidare perspektiv ge förutsättningar för att stärka folkbildningens utforskande och vetenskapliga grund.

• Genusvetenskapliga institutionen

Volym