

Bakgrund
1995 fick jag min licentiatexamen i sociologi från Lunds universitet och 1978 min mastersexamen i sociologi från University of Oregon. Jag har arbetat som forskare och föreläsare vid Forskningspolitiska Institutet och sedan 1996 som forskare och lärare vid Genusvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
Från 1998 till 2004 hade jag uppdrag som studierektor och arbetade som prefekt för Genusvetenskapliga institutionen från 2011 till 2016. Jag gick i pension år 2017.
Jag har fått två pedagogiska priser, Lunds universitets pedagogiska pris 2005 och Samhällsvetenskapliga fakultetens pris för Årets kurs år 2002. Under 2011 blev jag utsett till Excellent lärare(Excellent Teaching Practitioner) och har varit medlem i Samhällsvetenskapliga fakultetens Pedagogiska akademi sedan dess etablering.
Forskningsområden
- Genus, vetenskap och teknik, samt globalisering
- Lärande och feministisk pedagogik i genusstudier
- Kritisk feministisk teori
Pågående forskning och undervisning
Mina forskningsintressen fokuserar på genus, teknik och vetenskap och under senare tid på undervisning och lärande i genusstudier. Min nuvarande forskning är en historisk reflektion av undervisningen och utvecklingen av utbildning i genusvetenskap i svensk kontext.
Min undervisning har inkluderat genusvetenskap i stort och genus, vetenskap och teknik. Jag har varit aktiv i utvecklingen av utbildningen vid Genusvetenskapliga institutionen och har undervisat i kurser från introduktionsnivå till mastersnivå. Jag ledde även och bidrog till utvecklingen av mastersprogrammet Social Studies of Gender vid Samhällsvetenskapliga fakulteten och var programdirektör mellan 2007-2013.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
Ett spöke reser sig över akademin: feministisk teori!! : A Spectre rises over the Academy: Feminist theory!!
Sara Goodman, Diana Mulinari, Jens Rydström
(2015) Samhällsvetenskapliga fakulteten i Lund - en vital 50-åring , p.238-248
Del av eller Kapitel i bokCritical feminist teaching - reflections upon experiences in teaching migration, globalization, intersectionality and interculturality
Sara Goodman
(2012)
Konferensbidrag: abstract"Var är maktanalysen, Mikael Nordenmark?"
Malin Espersson, Diana Mulinari, Despina Tzimoula, Helena Gyllensvärd, Ina Knobblock, et al.
(2011) Dagens Nyheter
TidningsartikelTeaching Practice and Interculturality: the case of 'Studi di Genere e Intercultura'
Sara Goodman, Giovanna Covi
(2009) The Making of European Women's Studies Volume IX, IX p.13-22
Del av eller Kapitel i bokTravelling Concepts on Interdisciplinarity, Selves and Interculturality: Collaborative Learning
Sara Goodman, Giovanna Covi
(2009)
Konferensbidrag: abstractHur kan lärare utforska sin egen undervisning?
Susanne Pelger, Sara Goodman, Eva Brodin, Gudrun Edgren
(2009) Proceedings Utvecklingskonferens09 Lunds universitet , p.141-143
KonferensbidragCreating an intellectual space for “European” gender studies – organizational strategies and theoretical challenges: A reflection on the ATHENA thematic network 1998 to 2007
Sara Goodman
(2007)
Konferensbidrag: abstractA Critical Reflection on Research on Gender, IT and Learning – intersections of pleasures and challenges of interdisciplinary research
Sara Goodman
(2007) , p.1-21
KonferensbidragHar vetenskapen ett kön?
Sara Goodman
(2006) KK-bladet Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling , p.16-16
TidningsartikelReSisters in Conversation: Representation Responsibility Complexity Pedagogy
Giovanna Covi, Joan Anim-Addo, Sara Goodman
(2006) Travelling Concepts in Feminist Pedagogy: European perspectives
BokMethods for Transforming University Curriculum? Explorations of Critical Feminist Pedagogy and University Reform
Sara Goodman
(2006)
KonferensbidragOm patriakat: en kritisk granskning
Christina Carlsson Wetterberg, Johanna Esseveld, Sara Goodman, Karin Widerberg
(2004) Genushistoria : en historiografisk exposé , p.59-77
Del av eller Kapitel i bokIntroduction
Sara Goodman, Gill Kirkup, Magda Michielsens
(2003) ICTs in teaching and learning women's studies : perspectives and practices in Europe : the use of new information and communication technologies in women's studies teaching , p.11-24
Del av eller Kapitel i bokICTs in Teaching and Learning women's Studies: Perspectives and practices in Europe
Sara Goodman
(2003)
Konferensbidrag: abstractReflections upon teaching and learning in an Internet environment – the course ‘Gender, society and IT’ at Centre for Gender Studies, Lund University
Sara Goodman
(2003) ICTs in teaching and learning women's studies : perspectives and practices in Europe : the use of new information and communication technologies in women's studies teaching , p.95-102
Del av eller Kapitel i bokICTs in Teaching and Learning Women’s Studies – Perspectives and Practices in Europe
Sara Goodman, Gill Kirkup, Magda Michielsens
(2001) The Making of European Women’s Studies, Volume III , p.134-147
Del av eller Kapitel i bokGlobalization Theory, Technological Discourses and Gendered Work – The Case of New Information Technology in Indian Banking
Sara Goodman
(1999) Feminist Interventions in Discourse on Gender and Development: Some Swedish Contributions , p.111-138
Del av eller Kapitel i bokFeminist Interventions in Discourse on Gender and Development: Some Swedish Contributions
(1999) Lund studies in sociology
BokIntroduction
Sara Goodman, Diana Mulinari
(1999) Feminist Interventions in Discourse on Gender and Development: Some Swedish Contributions , p.9-14
Del av eller Kapitel i bok
Introduktion
Sara Goodman har en licentiatexamen i sociologi från Lunds universitet och har arbetat inom forskningspolitik och genusstudier. Hon har varit aktiv i utvecklingen av utbildning och undervisning vid Genusvetenskapliga institutionen och vid samhällsvetenskapliga fakulteten.
Forskningsprojekt
Historiska och feministiska reflektioner om undervisning och utveckling av genusvetenskapliga undervisning och utbildning i svenska sammanhang, 2018.