Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

irina Schmitt

Irina Schmitt

Universitetslektor

irina Schmitt

Om begreppens klibbighet och problem: en intersektionell analys av jämställdhets-, likabehandlings- och mångfaldspolicy på Lunds universitet

Författare

  • Irina Schmitt

Editor

  • Kerstin Sandell

Summary, in English

Policy documents are part of university’s positioning within national and globalized negotiations. Who is written in as belonging to academia, and how do we describe and ascribe belonging?

Since 2011 Lund University has an integrated policy for gender equality, equal treatment and diversity work. With this text, I analyze this policy and related documents to understand which meanings are attached to these three concepts and which bodies thess meanings get attached to in the process. I approach this analysis through Carol Bacchi’s analytical approach asking “what is the problem presented to be” as well as through Sara Ahmed’s notion of how meaning is attached, gets “stuck” to certain words, and how terms are attached to certain bodies. I argue that gender equality, equal treatment and diversity work are hierarchized in these texts. I also argue that there is an increase in conceptualizing gender equality, equal treatment and diversity work in terms of profitability and tolerance, both relations that manifest instead of challenge unequal relations of power.

Avdelning/ar

  • Genusvetenskapliga institutionen

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Sidor

60-97

Publikation/Tidskrift/Serie

Att bryta innanförskapet. Kritiska perspektiv på jämställdhet och mångfald i akademin

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Makadam förlag

Ämne

  • Gender Studies

Nyckelord

  • Ahmed
  • higher education
  • university
  • gender equality
  • diversity policy
  • Bacchi
  • policy analysis
  • Sweden

Status

Published

Projekt

  • The logic of resistance. An intersectional perspective on academic gatekeepers
  • I Hedda Anderssons fotspår: en öppen akademi

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-7061-151-3