Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rebecca Selberg

Rebecca Selberg

Docent | Universitetslektor

Rebecca Selberg

Mellan kulturkrig och byråkrati : Om akademisk frihet och universitetslärares professionalitet

Författare

  • Rebecca Selberg
  • Robert Holmberg

Summary, in Swedish

Ett av de senaste årens mest uppmärksammade fenomen inom högre utbildning handlar om olika former av gränshållande kring potentiellt upprörande undervisningsinnehåll. Dessa konflikter har lett till intensiv mediabevakning och politisk mobilisering. Men bortom de mest uppmärksammade konflikterna finns återkommande och vardagliga situationer där frågor om exempelvis bild- och språkbruk utmanar studenter och lärare när de möts i undervisningen. Essän argumenterar för att det behövs fler och bättre samtal om sådana konflikter och spänningar. Men debatten bör präglas av en analytisk hållning som sätter undervisningsuppdraget i centrum. Syftet med essän är att erbjuda lärare analytiska ingångar till fördjupad reflektion genom att först problematisera begreppet akademisk frihet; därefter diskutera realiseringen av frihet och ansvarstagande inom ramen för specifika styrmekanismer; och slutligen lyfta fram reflexivitet och etik som centrala i utvecklingen av universitetslärares professionalitet.

Avdelning/ar

  • Genusvetenskapliga institutionen
  • Metalund
  • Institutionen för psykologi

Publiceringsår

2022-02-01

Språk

Svenska

Sidor

78-91

Publikation/Tidskrift/Serie

Högre utbildning

Volym

12

Issue

3

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Swednet

Ämne

  • Educational Sciences

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 2000-7558