irina Schmitt

Irina Schmitt

irina Schmitt

Från redaktionen: Levbarhet, motstånd och hopp

From the editors: Livability, resistance and hope

• Maja Sager
  • Irina Schmitt

Artiklarna i detta nummer bearbetar frågor om levbarhet, motstånd och hopp på olika sätt, utifrån olika disciplinära kontexter och med en bredd av material. Frågan som ställs handlar om vilka som anses ha liv värda att skydda, och vad som gör livet levbart för de som positioneras utanför det begripliga och därmed skyddsvärda och sörjbara. Vi förhåller oss här till Butlers analys och förslag att tänka kring enskildas liv och samhällets formering av levbarhet. En viktig punkt är att levbarhet hänvisar till något som går utöver överlevnad.

• Genusvetenskapliga institutionen

Sidor