Röster i media 8 mars

Dagstidning

Idag märks flera av institutionens forskare i tidningarna med anledning av Internationella kvinnodagen 8 mars.

Sydsvenskan skriver om arbetslivskritik, Feminismen behöver ett vrål i stället för hopbitna käkar, och hänvisar till den alldeles färska antologin "Ambivalenser och maktordningar - feministiska läsningar av nyliberalism" (red. Siv Fahlgren, Diana Mulinari och Angelika Sjöstedt Landén). Bland annat nämns Kerstin Sandells bidrag om depression, arbetsliv och antidepressiva medel.

[quote]Kerstin Sandell skriver att det är som om hennes material skriker om ökande orättvisor, ökande stress i arbetslivet, ökande ohälsa – samtidigt som ingen artikulerar detta. ”Det känns nästan som om jag tittar på en film där någon skriker, men ljudet är avstängt så att jag inte hör något”, skriver Sandell.[/quote]

Metro slår hål på myter om feminism med hjälp av Rebecca Selberg: Experten slår hål på 8 myter om feminism, ett exempel:

[quote]Myt: Alla feminister röstar vänster
- En del feminister röstar vänster, en del feminister röstar höger, en del feminister röstar inte alls, en del feminister röstar bara i Melodifestivalen, en del feminister röstar bara i kommunalvalen för de har inte medborgarskap.[/quote]

Dagens ETC uppmärksammar regeringens flyktingpolitik och intervjuar Helle Rydström: Feministisk politik slår mot kvinnor och barn på flykt, Tidningen lyfter fram anhörighetsinvandringen som en viktig del av asylrätten - särskilt för kvinnor och barn. Resan till Europa över Medelhavet är farlig och dyr och då satsar flyende familjer som regel på att först skicka unga män. Tanken är sedan att resten av familjen ska kunna komma efter när männen fått asyl. Men med regeringens senaste förslag stängs den dörren för många.

[quote]– Vi ser också i vår forskning om katastrofområden att vid en systemkollaps ökar det sexuella våldet och kvinnor och barn blir utsatta för systematiska övergrepp, säger Helle Rydström. Man gör också illa kvinnor som hämndaktion. Att begränsa möjligheterna för de som blir kvar att komma hit drabbar kvinnor hårt, säger hon.[/quote]