Filmer för att hjälpa dig under dina studier

Att söka information och skriva akademiskt

Akademiskt skrivande. Vad är ett vetenskapligt material? Vad utmärker det vetenskapliga skrivandet i form och struktur? Hur skriver du referenser till dina texter?

Samhällsvetenskapliga biblioteket. Hur kan biblioteket på olika sätt hjälpa dig och underlätta dina studier?

Inför uppsatsen. Vad ska du som student tänka på inför uppsatsskrivandet? Var hittar du relevant litteratur? Hur gör du smarta sökningar? Vad innebär källkritik?

Uppsatsens olika delar. I filmen presenteras en uppsats olika delar från abstract, syfte/problemformulering, teori, metod, resultat/analys och sammanfattning.

Opponering. Se det "goda exemplet" och det "dåliga exemplet". Filmen presenterar två olika oppositionstillfällen med samma uppsats som utgångspunkt.

Att skriva masteruppsats (film på engelska)
·      What do you need to consider when writing a master's thesis? What is the purpose of its different parts and how should a thesis be structured? What do you have to think about when choosing your research topic, theories and methods? The answers to these questions, and many more, are answered in this film by professor Katarina Sjöberg at Lund University.