Jens Rydström

Professor emeritus

Jens Rydström

Damkomiker, bögkörare och äkta kärlek : Homosexuella mäns subkultur i Malmö 1911–1940

• Jens Rydström

Redaktör

• Matilda Svensson Chowdhury
  • Pål Brunnström

En studie av tre rättsfall i Rådhusrätten i Malmö, 1911, 1925 och 1940, där ett stort antal homosexuella män åtalades för "otukt som emot naturen är". Genom en närläsning av rättsfallen går det att återskapa Malmös homosexuella subkultur i stadens geografi och även se förändringar i männens självbild och handlingsmönster.

• Genusvetenskapliga institutionen

Sidor

Malmö University Publications in Urban Studies (MAPIUS)

Volym