irina Schmitt

Irina Schmitt

Universitetslektor

irina Schmitt

Do you have a boyfriend? Feeling queer in youth and education research

• Irina Schmitt

Att forska med och om ungdomar och i skolan är spännande och skrämmande. När jag forskade om ungdomar i en tysk (och sedan även i en kanadensisk) skola hade jag bestämt mig för att inte komma ut i forskningsprocessen. Vad jag inte hade väntat mig var hur det kändes att återigen befinna sig ’i garderoben’, som jag dessutom kom att reproducera. Det var å andra sidan väldigt produktivt forskningsmässigt. I denna artikel diskuterar jag den spänning som uppstod mellan de forskningsmässiga fördelarna med att undvika att komma ut för de man studerar och problemen med att reproducera heteronormativitet. Jag diskuterar möjligheten, kanske framför allt i ungdoms- och skolforskning, av en queer positionalitet som inte enbart reduceras till sexualitet utan snarare omfattar en kritisk analys av forskarens och forskningsdeltagarens position i samhället. Det handlar inte om en re-essentialisering, utan om att tydliggöra hur specifika positioner o/synliggörs.

Anammandet av en queer positionalitet aktualiserar frågan om vilka förväntningar vi som forskare har på våra forskningsdeltagare. I min studie fanns en underliggande förväntan om att speciellt muslimska elever skulle komma att lämna projektet om de fick reda på min sexualitet. Denna problematiska förväntning använder jag som utgångspunkt för en analys av det ömsesidiga beroende som jag, genom konceptet queer positionalitet, försöker förverkliga. Den queera positionaliteten innebär också ett synliggörande av forskarens sexualitet – inte bara queerforskarens – i forskningsprocessen. Slutligen handlar det om hur vi som forskare använder oss av vår egen position som metodologiskt verktyg, och hur vi förstår och analyserar de begränsningar och möjligheten den innebär.

Avdelning/ar

• Genusvetenskapliga institutionen

Engelska

Sidor