Irina Schmitt
Universitetslektor
Skolan är ute?! Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige
Författare
Summary, in Swedish
Irina Schmitt och Malena Gustavson medverkade i det europeiska forskningsprojektet "Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige" (2009 - 2011) och har i en jämförande studie undersökt erfarenheter av familjenormer och homofobi i skolan. Undersökningen bygger på intervjuer med barn och unga med regnbågsfamiljer, det vill saga med föräldrar som är lesbiska, bögar, bisexuella och trans*personer. Även föräldrar och experter inom utbildning intervjuades. Studien är ett samarbete mellan forskare från Centrum for transdisciplinära genusstudier vid Humboldt-universitetet i Berlin (Tyskland), Fakulteten for Socialt Arbete vid universitetet i Ljubljana (Slovenien) och Centrum for genusvetenskap, Lunds universitet (Sverige).
I den svenska delstudien belyser vi huruvida barn och unga med regnbågsfamiljer upplever homofobisk diskriminering,
exkludering eller mobbning. Analysen tematiserar bland annat hur barnen och ungdomarna förhåller sig till en heteronormativ omgivning och vilka erfarenheter av och rädslor för homofobiska uttryck de upplever.
I den svenska delstudien belyser vi huruvida barn och unga med regnbågsfamiljer upplever homofobisk diskriminering,
exkludering eller mobbning. Analysen tematiserar bland annat hur barnen och ungdomarna förhåller sig till en heteronormativ omgivning och vilka erfarenheter av och rädslor för homofobiska uttryck de upplever.
Avdelning/ar
- Genusvetenskapliga institutionen
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Fulltext
Länkar
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Humboldt-Universität zu Berlin
Ämne
- Gender Studies
Nyckelord
- school
- lgbt
- homophobia
- children
- young people
- Sweden
- Germany
- Slovenia
- barn
- hbtq
- skola
Aktiv
Published
Projekt
- Homophobic Motivated Violence as Experience of Children growing up with Homosexual Parents in the Context of School
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-3-9805294-5