Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

irina Schmitt

Irina Schmitt

Universitetslektor

irina Schmitt

Skolan är ute?! Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige

Författare

  • Irina Schmitt
  • Malena Gustavson
  • Silke Bercht
  • Maja Pan
  • Christiane Quadflieg
  • Ana Marija Sobocan
  • Uli Streib-Brzic
  • Darja Zavirsek
  • Kristin Linderoth
  • Zlatana Knezevic

Summary, in Swedish

Irina Schmitt och Malena Gustavson medverkade i det europeiska forskningsprojektet "Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige" (2009 - 2011) och har i en jämförande studie undersökt erfarenheter av familjenormer och homofobi i skolan. Undersökningen bygger på intervjuer med barn och unga med regnbågsfamiljer, det vill saga med föräldrar som är lesbiska, bögar, bisexuella och trans*personer. Även föräldrar och experter inom utbildning intervjuades. Studien är ett samarbete mellan forskare från Centrum for transdisciplinära genusstudier vid Humboldt-universitetet i Berlin (Tyskland), Fakulteten for Socialt Arbete vid universitetet i Ljubljana (Slovenien) och Centrum for genusvetenskap, Lunds universitet (Sverige).



I den svenska delstudien belyser vi huruvida barn och unga med regnbågsfamiljer upplever homofobisk diskriminering,

exkludering eller mobbning. Analysen tematiserar bland annat hur barnen och ungdomarna förhåller sig till en heteronormativ omgivning och vilka erfarenheter av och rädslor för homofobiska uttryck de upplever.

Avdelning/ar

  • Genusvetenskapliga institutionen

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Humboldt-Universität zu Berlin

Ämne

  • Gender Studies

Nyckelord

  • school
  • lgbt
  • homophobia
  • children
  • young people
  • Sweden
  • Germany
  • Slovenia
  • barn
  • hbtq
  • skola

Status

Published

Projekt

  • Homophobic Motivated Violence as Experience of Children growing up with Homosexual Parents in the Context of School

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-3-9805294-5