Irina Schmitt
Universitetslektor
”’Man måste verkligen ändra i läroböckerna för att få en ändring i samhället’. Kön och könsidentitet i skolan”
“You really have to change the textbooks to change society". Gender and gender identity in schools
Författare
Redaktör
- Ulrika Westerlund
- Vanessa Sevedag
- Vierge Hård
- Karl Karlsson
- Johan Lidmark
Summary, in Swedish
Deltagarna i studien var mellan 16 och 25 år när vi möttes, och kom från både stora städer och mindre orter i olika delar av landet. De flesta gick fortfarande i skolan. Deltagarnas analyser av skolan lyfter både konkreta situationer och övergripande strukturer där skolan brister, och deltagarna berättar om klassrum och skolor där personal aktivt arbetar på ett medvetet sätt med könsnormer och stödjer könsnormbrytande elever.
Utifrån deltagarnas berättelser kommer jag med denna text att beskriva fyra olika typer av skolmiljöer och klassrumssituationer som är mer eller mindre inkluderande för elever som är trans på olika sätt. Texten ”Förändring pågår! Förslag på förändringsarbete kring kön och könsidentitet i skolan” kan läsas som komplement till denna text. Där belyser jag sex områden där enskilda lärare, lärarlag och hela skolor kan arbeta aktivt för en skola där elever som bryter mot könsnormer inte utsätts för exkludering, minoritetsstress och våld.
Avdelning/ar
- Genusvetenskapliga institutionen
Publiceringsår
2022-06-02
Språk
Svenska
Sidor
159-177
Publikation/Tidskrift/Serie
"Jag är inte ensam, det finns andra som jag". Rapport om unga hbtqi-personers levnadsvillkor
Länkar
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
Ämne
- Gender Studies
Nyckelord
- könsidentitet
- skola
- Sverige
- kön
- Cisnormativitet
- intersektionalitet
- trans
- ickebinär
- gender identity
- school
- Sweden
- gender
- cisnormativity
- intersectionality
- trans
- nonbinary
Status
Published
Projekt
- Young trans* and intersex peoples' experience of school