Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vanliga frågor

Nedan har vi listat studenternas vanligaste frågor gällande det administrativa och "tekniska" kring utbildningen.

Jag har redan en annan mailadress, måste jag använda Studentkontot?
Ja. Ditt studentkonto är nödvändigt för att komma in på kursportalen Live@Lund om din kurs använder en sådan. Även om din kurs inte använder Live@Lund är det viktigt att du använder din studentmail, det är institutionens primära informationskanal till dig. Tänk på att all inkommande post till studentmailen kan dirigeras om till annan e-postadress automatiskt. 

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter till Studentkontot!
Här kan du beställa nya uppgifter.

Jag har inte fått några inloggningsuppgifter till mitt Studentkonto!
När du blivit antagen till en kurs får du ett e-mail med information om hur du aktiverar din användaridentitet, lösenord, e-postadress mm. Dett e-mail skickas till den adress du angett i din ansökan på www.antagning.se. Glöm inte kolla skräpposten för säkerhets skull. Skulle du av någon anledning inte få något e-mail, kontakta studentdatorrådgivarna på telefon: 046-222 01 00 eller e-post: servicedesk [at] lu [dot] se

StiL-uppgifter skickas bara ut första gången du registreras som student på Lunds universitet.

Hur får jag veta mitt provresultat?
När det finns resultat på en kurs meddelas du via Studentportalen. Du kan då själv du själv ta ut informationen i Ladok. Ibland tar det några dagar innan resultatet blir synligt. Ibland meddelas resultatet på ett prov på Live@Lund. Kursbetyget meddelas dock alltid i Ladok.

Jag har registrerat mig på en kurs som jag inte har påbörjat och inte heller kommer att gå denna termin – vad ska jag göra?
Du kontaktar omgående institutionens expedition för att anmäla avbrott på kursen. Avbrottet registreras i Ladok. Om avbrott registrerats inom tre veckor från kursstart kan du söka kursen vid ett annat tillfälle.

Jag vill fullfölja en kurs som jag påbörjat under en tidigare termin, men ännu inte slutfört – hur gör jag?
Kontakta studievägledaren! Vi behöver veta ditt namn, personnummer och så mycket information som möjligt om när och vad du har läst hos oss för att kunna hjälpa dig.

Jag har läst genusvetenskap vid annat lärosäte – kan jag läsa vidare i Lund?
Om du läst kurser genusvetenskap vid annat lärosäte och vill tillgodoräkna dessa kurser för vidare studier i genusvetenskap i Lund kontaktar du studievägledaren för att få en behörighetsbedömning.

 

 

Kontakta oss

Utbildningsadministratör
Josefin Larsson
046-222 97 78
josefin [dot] larsson [at] genus [dot] lu [dot] se


Studievägledare
Maria Persson
046-222 08 01
maria [dot] persson [at] genus [dot] lu [dot] se


Studierektor
Terese Anving
046-222 97 74
terese [dot] anving [at] genus [dot] lu [dot] se