Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Detta behöver du göra som ny student

Detta behöver du göra: 

  • Aktivera ditt Studentkonto på passport.lu.se, se nedan rubrik.
  • Göra självregistrering/webbregistrering, se nedan rubrik.
  • Gå på introduktionsmötet (om din kurs har ett sådant), se nedan rubrik.

 

1. Aktivera ditt studentkonto
När du har blivit antagen skapas ett konto och en studentidentitet till dig. Du får information om hur du aktiverar ditt konto till den e-postadress som du anmält på www.antagning.se. Observera dock: Har du angett en hotmail-adress är det inte alltid som denna information kommer fram. 
Aktivera ditt Studentkonto på https://passport.lu.se. Behöver du hjälp kan du vända dig till servicedesk [at] lu [dot] se. Information om studentkontot hittar du genom att klicka här.  Är du student sedan tidigare så har du redan ett konto. Har det blivit inaktivt, gå då in på https://passport.lu.se och aktivera det på nytt.

 

2. Självregistrering/webbregistrering
Vid kursstart är det viktigt att du webbregistrerar dig på den kurs du är antagen till och som du vill gå (vissa undantag finns).
Du registrerar dig själv i Studentportalen här http://www.student.lu.se/uPortal/f/welcome/normal/render.uP 
Du gör din självregistrering/webbregistrering veckan innan terminstart. 
Ifall du får problem med att registrera dig, vänligen kontakta studerandeexpeditionen inom denna tid, annars riskerar du mista din plats. Deras kontaktuppgifter finns i faktarutan här på denna webbsida.
Om du registrerat dig och väljer att hoppa av kursen skall detta meddelas inom tre veckor efter terminsstart för att ”tidigt avbrott” skall registreras, i annat fall kan du inte söka kursen igen. Rapportera detta själv i Studentportalen. Kommer avbrottet efter 3 veckor från terminsstart blir inte kursen sökbar igen. Omregistrering annan termin tillåts då bara i mån av plats och efter anmälan till institutionen.
 
3. Introduktionsmöten

Via ditt schema kan du ofta se när introduktionsmötet är. 

Kursplan, litteraturlista och schema
Leta upp din kurs och klicka på länken så hittar du schema, kursplan, litteraturlista och lärplattform för din kurs. 


Lärplattform


Alla kurser är kopplade till lärplattformen Live@lund där lärarna lägger upp information.  
Återbud
Om du vill lämna återbud till kursen/programmet du är antagen till gör du detta snarast möjligt på: www.antagning.se eller www.universityadmissions.se. Logga in på Mina sidor, välj länk Återbud/Decline, avsluta med Bekräfta.


Mer för dig som är student


Mer information om nedan på Lunds universitets centrala webbplats lu.se/studera/livet-som-student/nuvarande-student
Studentportalen, webmail och betyg
Lärplattformar på webben
Söka böcker
Schema och mer information
Stipendier och utlandsstudier
Uppsatser och examen
Lediga jobb, CV-databas och nätverk för alumner

 

Är du istället reservplacerad?


Om du kan erbjudas plats på den kurs du är reservplacerad på så kommer du att kontaktas av studerandeexpeditionen. 
Välkommen till Genusvetenskapliga institutionen!

Kontakta oss

Utbildningsadministratör
Josefin Larsson
046-222 97 78
josefin [dot] larsson [at] genus [dot] lu [dot] se


Studievägledare
Maria Persson
046-222 08 01
maria [dot] persson [at] genus [dot] lu [dot] se


Studierektor
Terese Anving
046-222 97 74
terese [dot] anving [at] genus [dot] lu [dot] se