Avhandlingen "Masculinities at work. Male-to-male internet escorting in Italy and Sweden" tittar på manliga sexarbetare i Sverige och Italien genom 45 intervjuer gjorda i Stockholm och Milano.
I samband med disputationen publicerades en artikel om Marcos avhandling på Lunds universitets hemsida, besök Lunds universitet för att läsa mer.
I intervjun säger Marco att syftet med avhandlingen var att forska på det relativt outforskade ämnet manliga sexarbetare som, i jämförelse med forskning kring kvinnliga sexarbetare är mindre beforskat.
Den största drivkraften bakom att sälja sex är pengar, men det förvånade Marco att de flesta sexarbetare som deltog i studien tillhörde medelklass och var högutbildade, de verkar inte heller ha tvingats in i yrket, vilket är en vanlig stereotyp som även Marco hade i början av sin forskning.
Stigmatiseringen för kvinnliga sexarbetare faller ofta på den som säljer sex, inom manligt sexarbete är det snarare köparen. En typisk köpare är en gift man med barn, motivet är att på olika sätt uppleva intimitet med en annan man.
Läs mer om avhandlingen "Masculinities at work. Male-to-male internet escorting in Italy and Sweden" på Lunds universitets forskningsportal.