Intervju: "Nu kan vi inte göra fler rapporter"

selberg

Skapa tryggare anställningar, samla den existerande kunskapen och arbeta med tydligare målbilder. Det är några av förslagen som läggs fram i en rapport skriven av institutionens Rebecca Selberg och Terese Anving, kring könsobalansen inom akademin.

Hösten 2018 utkom rapporten ”Att komma till rätta med könsobalans i akademin: Vad kan Lunds universitet göra?”. Fyra nyckelområden identifieras: Läckande pipelineinkludering eller icke-inkludering i nätverkmeritvärdering och skattning av kompetenssamt lönestruktur och tilldelning av forskningsmedel. Rebecca Selberg,  har blivit intervjuad för projektet Tellus kring rapporten.

– Om syftet är att få kvinnliga professurer så är det viktigaste att satsa på biträdande universitetslektorat, så kallade BUL-tjänster. Dessa ger forskaren möjligheten att utan press få bygga upp sin forskningsprofil, samt utveckla de kontakter och samarbeten en påbörjade som doktorand eller postdok, säger hon.

Läs hela artikeln med utdrag från rapporten här.