Intervju: Berättelsen som grund för mobilisering

lena

I kampanjer på digitala plattformar som kretsar kring sexuellt våld står det personliga vittnesmålet i centrum. I sin forskning studerar genusforskaren Lena Karlsson den självbiografiska berättelsens roll och vad som krävs för att en kampanj ska lyckas nå en bred publik.

Projektet Tellus vid Lunds Universitet har lanserat en artikelserie som lyfter fram olika aktörer som arbetar med frågor kring sexuella trakasserier och diskriminering. Först ut är Lena Karlsson, lektor vid Genusvetenskapliga institutionen.

"När metoo-vittnesmålen hösten 2017 svepte över världen hamnade sexuella trakasserier på agendan i sällan skådad utsträckning. Metoo är dock långt ifrån den första kampanjen på digitala plattformar som strävat efter att belysa sexuellt våld mot kvinnor. #prataomdet, #fatta och #mörkertalet är några samtida exempel på kampanjer som liksom #metoo bygger på självbiografiskt berättande.
– De flesta digitala kampanjerna mot sexuellt våld har självbiografiskt berättande som sin motor. Berättelsen betraktas som grund för politisk handling, och det självbiografiska berättandet blir således ett verktyg för mobilisering, säger Lena Karlsson, forskare och lektor vid genusvetenskapliga institutionen."

Läs hela intervjun med Lena Karlsson här.