Genusvetenskapliga institutionen bjuder in till Øresundsnätverket för kønshistorisk forskning

bild

Den 13 november kl 13 Øresundsnätverket för kønshistorisk forskning kommer att träffas vid Genusvetenskapliga institutionen i Lund.

Programmet för dagen:
13.00 Välkomna!
13.15 Jytte Larsen, KVINFO, Köpenhamn, ”Lighed for loven. Dansk ligestillingslovgivning 1915-25”
14.00 Jytte Nielsen, KVINFO, Köpenhamn, ”Grundlovsfejringen i Danmark 1915 og 2015”
14.45 Sabine Petersson, Masterstudent Malmö högskola, "Hårdrock och genus i en svensk mediadiskurs"
15.15 Fika
15.45 Matilda Svensson Chowdhury, Centrum för genusvetenskap Lund, ”Ett liv värre än döden? Svenska och danska ALS-patienters tillgång till respiratorbehandling”
16.15 Yvonne Hirdman, Stockholms universitet, ”Egot som historia. Erfarenheter av att skriva en självbiografi”
17.15 Svante Norrhem, Historiska institutionen, Lund, "Drottning Lovisa Ulrika av Sverige (1720-82): aktör, redskap eller katalysator?”
17.45 Möte
18.30 Middag
Tid: Fredag den 13:e november, kl. 13.00
Var: Genusvetenskapliga institutionen, Allhelgona Kyrkogata 14, Hus M, rum 224, andra våningen i Gamla Polikliniken.
Anmälan till: Emma [dot] severinsson [at] hist [dot] lu [dot] se