Genusvetenskap nu, då och i framtiden!

publik
Fotograf: Sarah Hirani

På fredagen den 16 november firade Genusvetenskapliga institutionen 40 år av genusvetenskap vid Lunds universitet

Dagen präglades av debatt och inspiration. På förmiddagens panel med Jens Rydström (moderator), Johanna Esseveld, Sara Goodman, Mia Liinason, och Marianne Liljeström diskuterades forskningsmetod och politisk aktivism, fördelar och nackdelar med institutionalisering, förhållandet mellan neo-liberalisering och genusvetenskap samt disciplinering och vetenskap.

panel

En panel på eftermiddagen med Helle Rydström (moderator), Diana Mulinari, Selin Çağatay, Erika Alm och Ulf Mellström fokuserade på ”backlash” mot feministiska forskning samt motstånd till backlash. Bland annat Selin Çağatay diskuterade situationen i Ungern där genusvetenskapens existensberättigande som kunskapsfält hotas av regeringen. Diana Mulinari avslutade panelen med en sondering av framtiden utifrån en analys av pessimism, naiv optimism och kritiskt hopp. En stor och entusiastiska publik lyssnade och ställde frågor. Genusvetenskap som forskningsfält och utbildningsämne ställer både grundläggande frågor om sociala orättvisor och förnyas samtidigt genom nya perspektiv som queerstudier, transforskning, postkoloniala studier och genom kritiska reflektioner av studenter och forskare.

Dagen fullbordades med en fantastisk poesiläsning/performance av Yolanda Aurora Bohm Ramirez.

yolanda