Forskningsmedel till projekt om sugardejting

lights

En av de forskare som beviljats medel från forskningsrådet Forte är institutionens Lena Gunnarsson för ett projekt om sugardejting.

I augusti 2017 kom sugardejting till Sverige, i och med lanseringen av sajten RichMeetBeautiful.se. Den ”sugardejting” som sajten förmedlar är ett kontraktliknande arrangemang mellan en ”sugarbaby” och en ”sugardaddy” – eller ibland ”sugarmama”. I typfallet inbegriper det en ung, vacker kvinna och en äldre, välbeställd man, där pengar och andra värden erbjuds i utbyte mot intimitet och sex.

lenafoto

Nu har Lena Gunnarsson från Genusvetenskapliga Institutionen, ihop med kollegan Sofia Strid, fått statligt forskningsstöd från Forte, på 3,5 miljoner för projektet ”Mellan relation och prostitution: Sugardejting och omförhandlingen av gränsen mellan ekonomi och intimitet” som inleds 2019.

Projektet betraktar preliminärt fenomenet sugardejting som en del av en global omstrukturering av sexuell exploatering och kopplar det till två vidare, ömsesidigt relaterade samhälleliga förändringsprocesser: det som forskare identifierat som en ökad instrumentalisering av intimitet och en normalisering av kommersiellt sex. Syftet med projektet är att använda sugardejting som en lins genom vilken forskarna kan analysera dessa vidare samhälleliga processer och hur de är förbundna med omstruktureringar av klass- och könsbaserade ojämlikheter.

Hittills finns mycket lite forskning om sugardejting och den som finns ramar till skillnad från detta projekt inte in sugardejting som en (o)jämlikhetsfråga. Att studien är förlagd till Sverige bidrar till dess relevans, även i ett internationellt perspektiv menar Lena Gunnarsson:

– Köns- och klassrelationerna i Sverige har länge varit relativt jämlika i internationellt jämförelse, men i och med nedmonteringen av välfärden har en tillbakagång skett som varit relativt drastisk jämfört med andra länder. Sugardejtings ankomst till Sverige är rimligtvis kopplad till denna tillbakagång på jämlikhetsområdet och den skarpare kontrasten mellan nu och då utgör potentiellt en särskilt fruktbar ingång för att synliggöra ojämlikhetens förändringsprocesser.

Projektet kommer att pågå i tre år och kommer att bidra med ny kunskap om pågående omvandlingar av förhållandet mellan ekonomi, intimitet, sexualitet och kön och hur de är kopplade till köns- och klassbaserade ojämlikheter i förvandling. Studien, som kommer att utföras i dialog med politiska intressenter, kommer också att bidra med konkret kunskap om det växande fenomenet sugardejting som kan ligga till grund för utvecklandet av adekvata policyåtgärder.

Projektet har uppmärksammats av bland annat Sveriges Radio. Lyssna på intervjun i Ekot här.