Elisabeth Högdahl får pedagogiskt pris

Elisabeth Högdahl

Elisabeth Högdahl, programansvarig för EDM-programmet, tilldelas Lunds universitets studentkårers pedagogiska pris 2016. Det pedagogiska priset är ett sätt att uppmärksamma speciellt utmärkta lärarinsatser.

– Jag är mycket stolt och rörd över denna utmärkelse. Lunds universitet består av flera tusen duktiga lärare/forskare och jag hade aldrig förväntat mig detta. Att dessutom blivit utsedd av studenterna känns extra roligt, det är ju för deras skull undervisningen finns.

För att få Lunds universitets studentkårers pedagogiska pris ska en lärare bland annat främja relationen till studenterna på ett positivt sätt, visa ansvar för den pedagogiska utvecklingen och även knyta samman undervisningen med aktuella samhällsfrågor.

Elisabeth Högdahl är anställd på Campus Helsingborg och arbetar bland annat med Kandidatprogrammet för Equality and Diversity Management som drivs i samarbete mellan Genusvetenskapliga institutionen och Institutionen för service management och tjänstevetenskap. Hon var med och utvecklade programmet från start och har sedan fortsatt som programansvarig åren 2011-2015.

Programmet har rönt stora framgångar sedan starten 2011. Idag har programmet många intressanta samarbeten med företag och mångfaldsutvecklare och är känt i stora delar av landet. Programmet har också bidragit till att det idag läggs ett allt större fokus på mångfaldsfrågor på Campus Helsingborg.

Priset delades ut vid Lunds universitets årshögtid den 29 januari ii Universitetsaulan i Lund och överräcktes av Samhällsvetarkårens vice ordförande Emil Nilsson.