EDM-studenter fick mångfaldspris

Prisutdelning 7 juni 2017

Andrea Frisk och Tove Larsson från kandidatprogrammet Equality and Diversity Management skrev sin uppsats med genus som huvudområde. De fick MINE:s pris för bästa uppsats i mångfaldsutveckling

Onsdagen den 7 juni delades MINE:s pris för bästa uppsats i mångfaldsutveckling ut för första gången. EDM-studenterna Andrea Frisk och Tove Larsson fick pris för sin uppsats ”Premierandet av det autonoma subjektet – en analys av den kommunala kontextens jämställdhetsdiskurs”. De visar hur jämställdhetsdokumenten skriver fram individuella problemrepresentationer, som när fokus är på enskilda kommunala handläggares handlingar och på chefer som ska motivera sin personal. Uppsatsen argumenterar för att  individerna som ingår i det kommunala jämställdhetsarbetet är del av en diskursiv ordning som sätter gränser för hur de kan agera. I prismotiveringen sägs att den "utgör en originell och väl genomförd forskningsuppgift med en metodiskt genomförd och självständig analys." Författarna har tagit examen i mångfaldsutveckling med genus som huvudområde inom programmet Equality and Diversity Management - ett samarbete mellan Genusvetenskapliga institutionen och Institutionen för service management och tjänstevetenskap. Priset delades ut av MINE:s representant.