Andres

Andrés Brink Pinto

Vikarierande universitetslektor

Andres

Därför ska påskens upplopp tolkas som politik

• Andrés Brink Pinto

Påskhelgens upplopp har mötts med ett kompakt avståndstagande från det svenska politiska etablissemanget. Enligt justitieminister Morgan Johansson finns det bara ett sätt att möta upplopp, ”att sätta hårt mot hårt”. Denna tidnings ledarsida konstaterar närmast programmatiskt oförstående att “det finns inga förklaringar, inga undanflykter som håller” när den beskriver vad som skett. Ändå är det just förståelse av sociala fenomen som upplopp vi behöver om vi inte vill se liknande scener i framtiden.

Avdelning/ar

• Genusvetenskapliga institutionen
  • Historia

2022-04-20