Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Normkritiska pedagogiker, lagstiftad antidiskriminering och maktanalys

Författare:
  • Irina Schmitt
Redaktör:
  • Roger Johansson
  • Anders Persson
Publiceringsår: 2014
Språk: Svenska
Sidor: 285-302
Publikation/Tidskrift/Serie: Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang - utbildningsvetenskaplig forksning vid Lunds universitet
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet

Abstract english

I detta kapitel argumenterar jag för normkritiska och icke-förtryckande sätt att tänka inom undervisning och lärande. Efter en diskussion av argument som förs för och emot antidiskriminerings- och normkritisk arbete i skolan presenterar jag några av normkritiska pedagogikers teoretiska utgångspunkt. Det följs av en överblick över de regler som gäller för icke-diskriminering och inkludering i skollagen och läroplanen och en diskussion av deras begränsningar. Att lära sig om normkritiska och icke-förtryckande pedagogiker kan ge framtida lärare verktyg för analys av såväl sina ämnen som sina arbetsplatser och redskap för solidaritet med både elever och andra lärare samt för motstånd där det behövs. Det kan vara ett sätt att ta på allvar den homogeniteten som lärare finner i sin arbetsvardag. Det är elevernas och studenternas rättighet att få tillgång till metoder att lära och till kunskap som ingår som en del av ett demokratiskt samhälle, lokalt, regionalt och globalt.

Keywords

  • Gender Studies
  • diskriminering
  • normcritical education
  • school
  • school law
  • pedagogy
  • social justice

Other

Published
  • ISBN: 978-91-7473-862-9

Genusvetenskapliga institutionen
Besök: Allhelgona Kyrkogata 14, Hus M, Lund
Postadress: Box 117, 221 00 Lund
Telefon: 046-222 00 00 (vxl.)

Samhällsvetenskapliga fakulteten