Unga trans- och intersexpersoners erfarenheter i skolan

Schmitt, Irina. 2015-2019

Forskare: Irina Schmitt

Abstract:

Hur förhandlar unga och unga vuxna trans- och intersexpersoner sin identitet med de normativa, nationellt kodade förväntningar som finns i skolan? Vad upplever de som stödjande och vilket stöd hade de förväntad sig? Studien riktar sig till unga och unga vuxna mellan 15-25 som går eller har gått grund- eller gymnasieskola i Sverige.

I Sverige som i andra samhällen är skolor inherent genus- och sexsegregerande och -åter_skapande rum. Rent formellt ska skolor och lärare skapa kontext som bidrar till lärandet för alla elever. Medan aktivister arbetar med att införa feministiska, queera och normkritiska pedagogiker i skolan, och även i lärarutbildningen, är forskare och aktivister eniga om att skolor och lärare ofta är oförberedda. ”Sådana teman” förvisas till det sociala och kulturella, hellre än att se de som de kunskapsområden de är.

Med denna studie analyserar jag unga trans- och intersexpersoners berättelser om deras erfarenheter i skolan i Sverige. Jag vill bidra till det växande trans_intersex-forskningen i Sverige, och till den internationella trans, intersex och queer-feministiska skolforskningen. Med studien vill jag också tänka igenom det till synes universella begreppsapparatet kring trans och intersex. Jag ser den växande frustationen med den ihärdiga vitheten och rasism i queera communities, och vill ifrågasätta eurocentriska genealogier i teoretiseringen av kroppar och identiteter, i ett samhälle formad av både intern och extern kolonialism och migration.  Hur är cis-normativitet sam-producerad genom inte minst rasism, och normer kring klass och funktion?

Finansiering: Projektet finansieras av Vetenskapsrådet, D0238701, 2 797 000 SEK “Unga transpersoners erfarenheter i skolan”

Return