Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Unga trans* och intersexpersoners erfarenheter i skola

Schmitt, Irina. 2015-2018

Forskare: Irina Schmitt

Abstract:
I Sverige som i andra samhällen är skolor inherent genus- och sexsegregerande och -åter_skapande rum. Rent formellt ska skolor och lärare skapa kontext som bidrar till lärandet för alla elever. Medan aktivister arbetar med att införa feministiska, queera och normkritiska pedagogiker i skolan, och även i lärarutbildningen, är forskare och aktivister eniga om att skolor och lärare ofta är oförberedda. ”Sådana teman” förvisas till det sociala och kulturella, hellre än att se de som de kunskapsområden de är.

Hur förhandlar unga trans* och intersex personer sin identitet med de normativa, nationellt kodade förväntningar som finns i skolan? Vad upplever de som stödjande och vilket stöd hade de förväntad sig?

Med denna studie analyserar jag unga trans* och intersex-personers berättelser om deras erfarenheter i skolan i Sverige. Jag vill bidra till det växande trans*_intersex-forskningen i Sverige, och till den internationella trans*, intersex och queer-feministiska skolforskningen.

Med studien vill jag också tänka igenom det till synes universella begreppsapparatet kring trans* och intersex. Jag ser den växande frustationen med den ihärdiga vitheten och rasism i queera communities, och vill ifrågasätta eurocentriska genealogier i teoretiseringen av kroppar och identiteter, i ett samhälle formad av både intern och extern kolonialism och migration.  

Finansiering: Projektet finansieras av Vetenskapsrådet, D0238701, 2 797 000 SEK “Unga transpersoners erfarenheter i skolan”

 

Return

Sidansvarig:

Genusvetenskapliga institutionen
Besök: Allhelgona Kyrkogata 14, Hus M, Lund
Postadress: Box 117, 221 00 Lund
Telefon: 046-222 00 00 (vxl.)

Samhällsvetenskapliga fakulteten