Sara Goodman avtackad

Sara Goodman uppvaktas

Sara Goodman är en av dem som arbetat med att etablera feministisk pedagogik och genusvetenskap sen 1980-talet. Nu går hon i pension

Vår kära vän och kollega Sara Goodman planerar att gå i pension i slutet av vårterminen. Genusvetenskapliga institutionen hedrade henne med ett seminarium om feministisk pedagogik den 19 maj. Huvudtalare var professor Tiina Rosenberg från Teatervetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Hon var professor i genusvetenskap och prefekt för Centrum för genusvetenskap i Lund 2006-2012, inspektor för Smålands nation och ett starkt stöd för feministisk forskning och genusvetenskap i Lund. I sitt föredrag "From Bikinis to Burkinis - Nudity and Performance in Times of Post-Factual Democracy" diskuterade hon vilka möjligheter som finns för feministisk pedagogik och perfomancekonst.

En panel bestående av Irina Schmitt, Tomas Brage, Katrine Scott och Tiina Rosenberg diskuterade ”Feministisk pedagogik i tider av kris”, följt av en öppen diskussion med publiken. Moderator var Jens Rydström. Efter paneldebatten överräcktes en vänbok, redigerad av Rebecca Selberg, i vilken vänner och kolleger från hela världen bidragit med texter om Sara och om feministisk pedagogik.

Genusvetenskapliga institutionen bjöd in till en mottagning, som med tanke på det vackra vädret flyttades till parken framför Gamla kirurgen.