Forskningspengar till projekt om pridefestivaler på mindre orter

Porträttbild av Anna Olovsdotter Lööv
Anna Olovdsotter Lööv

Anna Olovsdotter Lööv, som disputerade vid vår institution 2014, har beviljats ett tvåårigt mobilitetsstöd för unga forskare från Formas.

Projektet har titeln "Decentraliserad stolthet. En etnografisk studie av Pridefestivaler bortom Sveriges storstäder".

- I projektet är jag intresserad av Pride i relation till frågor om tillhörighet, säger Anna. Antalet pridefestivaler i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren och arrangeras nu på en mängd mindre orter runtom i landet. Vad gör en pridefestival med lokal tillhörighet och hbtq-personers och andras liv på en mindre ort? Hur påverkar pridefestivaler hbtq-personers, och andras, möjlighet att stanna kvar på, eller flytta till, en mindre ort? Hbtq-personers komma ut-historier innefattar ju ofta en förflyttning från land till stad. Det här är centrala frågor både för hbtq-personer och för framtiden för Sverige bortom storstäderna.

Anna kommer att dela sin tid mellan University of Waikato i Nya Zeeland och Genusvetenskapliga institutionen i Lund. Här på institutionen är vi jätteglada över det här projektet har fått finansiering och över att Anna kommer tillbaka till Lund och arbetar hos oss.