Forskningspengar till projekt om aids

Jens Rydström

Jens Rydström, forskare vid vår institution, har fått forskningspengar från Vetenskapsrådet. Projekts titel är "När staten inte räcker till: Aids och det civila samhället i Sverige 1982-2000".

- AIDS-epidemin är ett stycke viktig historia i Sverige och hela västvärlden, säger Jens Rydström. Vårt projekt handlar om hur civilsamhället reagerade inför den nya skrämmande sjukdomen. Hur lade de etablerade föreningarna, som RFSL, RFSU, och intresseföreningarna för blödarsjuka om sin verksamhet? Och hur fungerade de nya föreningarna, som Noaks Ark och PositHiva gruppen? Vilka konfliktytor fanns med staten och mellan föreningarna sinsemellan? Och hur kunde de icke-statliga föreningarna träda in för att stödja och hjälpa dem som drabbades?

Projektet utförs i samarbete med Lena Lennerhed, idéhistoriker vid Södertörns högskola.

Vi på institutionen är jätteglada över att detta projekt har fått finansiering!

Jens Rydströms hemsida