Forskare i media: Diana Mulinari

Plakat med texten Min kropp Mitt val
Foto: Bernard Mikulic, svt.se

Diana Mulinari, professor vid vår institution, var nyligen med vid en demonstration för rätten till abort. Hon pratar även om krisen i välfärden i senaste numret av LUM.

Nyligen hölls en demonstration i Malmö för rätten till abort. Diana Mulinari var en av talarna vid manifestationen.

– Att se att dessa patriarkala krafter igen kommer in med en sån stark kraft som skulle förhindra mina barns och barnbarns rätt över deras egna kroppar och riskera deras liv. Det trodde jag att många av oss inte kunde föreställa oss, säger Diana i en nyhetsartikel från SVT.

SVT.se: Abortförespråkare demonstrerade på Möllevångstorget

Diana Mulinari är också en av 10 forskare som ger sin syn på dagens Sverige i senaste numret av Lunds Universitets Magasin, LUM. Här pratar hon bland annat om krisen välfärden och om en framväxande ny humanism som bland annat visar sig i frivilligas arbete med flyktingar.

– Mobiliseringen under flyktingvågen hösten 2015 var fantastisk. På Malmö Centralstation såg vi tanter med pärlhalsband arbeta sida vid sida med svartklädda ungdomar och ta emot flyktingarna. Det finns en solid vardagssolidaritet som det sällan skrivs om.

LUM: Sverige – föredöme eller skräckexempel?