EDM-studenter mötte kommunerna

EDM-studenter

Representanter för åtta nordvästskånska kommuner besökte EDM-studenternas skärmutställning om mångfaldsinitiativ när kursen Implementering av mångfald redovisades.

Sista året på kandidatprogrammet Equality and Diversity Management går studenterna en kurs som heter ”Implementering av mångfald i organisationer”. Kursen kombinerar teoretiska kunskaper med praktiska aktiviteter och i år handlade uppgiften om att kritiskt granska och föreslå förbättringar av reellt existerande mångfaldsinitiativ. Studenterna redovisade sina resultat med en skärmutställning på Campus Helsingborg och hade bjudit in kommunförbundet Familjen Helsingborg - Nordvästra Skåne som organiserar elva nordvästskånska kommuner och samarbetar om bland annat mångfaldsinitiativ.

Redovisningen var välbesökt. Ett tjugotal kommunrepresentanter från åtta kommuner gick runt mellan skärmarna och ställde frågor till studenterna, som presenterade sina projekt med förslag till förbättringar och svarade på frågor. Representanterna från Familjen Helsingborg blev imponerade av studenternas kunskaper och idérikedom och förklarade att de ville fortsätta samarbetet nästa år. För dem, som arbetar praktiskt med jämställdhet och likabehandling var det värdefullt att få nya infallsvinklar och få ta del av den kunskap som studenterna på EDM representerar.